onsdag 29 februari 2012

Fluor är ett nervgift

Läser på www.kostradgivarna.se följande inlägg: Fluor, jag valde bort det och som den nyfikna person jag är och precis har börjat testa Oil-pulling (se föregående blogginlägg) och redan efter tre dagar ser skillnad på färgen på mina tänder, de är synbart vitare. Jag är själv lite förvånad, för jag tänkte att det kommer ju ta minst ett halvår..och jag har använt Sensodyns Whitening Tandkräm i några år...
Jag googlar och hittar följande artikel: Fluor är ett nervgift 
Jag citerar:
"Nobelpristagaren Dr Arvid Carlsson, som är Professor Eremitus vid Göteborgs Universitet som själv kritiserat fluor var en av dem som skrev under uppropet:
"Jag har sett många studier och den här från Harvard är lite svår att avvisa. Studien var lite för kvalificerad för att inte inge oro," säger professor Carlsson..

Professor Olov Lindahl avslöjade i sin sista bok "Recept på hälsa" många av våra medicinska bedrägerier inklusive fluoret. Han skrev bl.a:

"Tron på fluorets välsignelsebringande egenskaper är enligt min mening en av de större medicinska förvillelserna i vår tid."

Den danske tandläkaren Henrik Lichtenbergs forskning visar att fluor stör bildandet av kollagen och leder till förstörelse av vävnaderna i senor, skelett, muskler, hud, lungor, brosk, njurar och luftrör.

Han förklarar vidare att fluor förvirrar vårt immunsystem och får det att angripa kroppens egen vävnad vilket ökar risken för tumörväxt hos de med anlag för cancer och att fluor även hämmar bildandet av antikroppar i blodet och bildar fria radikaler samt hämmar det normala syreförbruket i kroppen. "

Det här är mycket OROANDE! Hur lyckas man manipulera hela jordens befolkning om att fluor som tydligen är lika giftigt som kvicksilver är bra för oss? Med tanke på att alla jag känner vet att kvicksilver är livsfarligt, vet ingen mer än forskare och kemister att fluor är lika farligt!
Det finns inte bara i tandvårdsprodukter, det finns i vårt dricksvatten, i vissa livsmedel också...vi får i oss fluor utan att vi ens medvetet väljer det!

Tänk på det nästa gång du tänker köpa t ex Ramlösa eller andra kolsyrade drycker, tuggummin, halstabletter, juicer mfl.
Jag tänker slänga min tandkräm och köpa en fluorfri, både till mig och mina barn!
Det finns flouofria tandkrämer att köpa tex Weleda har och Kingfisher och går att hitta i Hälsokostaffärer eller på nätet.
Jag kommer fortsätta med min oil-pulling för något i mig säger att det fungerar och är bra också.
Att få mina söner som i princip hatar att borsta tänderna att testa oil-pulling är nog däremot rent omöjligt. Ha ha!

3 kommentarer:

  1. Tack för en bra artikel. Jag har ochså slutat med fluor och testat ett par olika fluor fria tandkrämer. Essante har den bästa jag testat och är välbalanserad i smak och har en mycket bra effekt.

    Du kan beställa den via postorder från mig direkt eller min webbutik med certifierade 100% organiska produkter.

    www.essanteOrganics.com/vlado

    SvaraRadera
  2. Intressant läsning, men varför har man inte hört mer om det? Nu är det 1,5 år sedan du skrev inlägget. Jag är iofs skeptisk mot det mesta i industrin och tror på att hålla sig ifrån alltför många kemiska grejer, så jag misstror inte ditt inlägg. Tycker bara det är konstigt att jag inte hört någon större debatt om det hela. Vad tror du i frågan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser artiklar med jämna mellanrum där det varnas för fluor, säkert någon i veckan faktiskt. Men så länge "money talks" läggs det nog ner mer pengar på reklam FÖR fluor än tvärtom men om man läser tex på tandkräm för barn så varnas det för att överdosera och varför skulle man överdosera barntandkräm om det inte var något i den som var farligt? Har även fått indikationer om att ISO, det som gör att det löddrar i tandkräm och schampo mm också är skadligt. Det innebär att även just King Fishers tandkräm, som löddrar inte är riktigt så bra som jag tänkte från början. Som tur är finns ju de tandkrämer som inte löddrar att köpa, tex Weledas.

      Radera