söndag 24 januari 2016

Nästan alla får biverkningar av överviktsoperationer




Många överviktsopererade hamnar hos doktorn med biverkningar. Ändå rekommenderar forskarna överviktskirurig vid kraftig övervikt. Detta kan man läsa i en sammanfattande artikel från forskning.no 

Buksmärta, trötthet och gallsten är några av symptomen många får efter kirurgi för viktminskning. Enligt en ny studie från Århus universitet.

- 68 procent av patienterna har varit till läkaren med symptom som kan bero på fetmakirurgi. Det finns en relativt stor andel. Samtidigt sade 87 procent att de hade det bättre eller mycket bättre än innan de drevs, säger doktoranden Sigrid Bjerge Gribsholt.

Hon är huvudförfattare till studien och forskare vid Institutet för folkhälsovetenskap vid Århus universitet. Studien publiceras i tidskriften JAMA Surgery.

89 procent får problem

Forskarna skickade ut ett frågeformulär till alla som gjort den vanligaste överviktsoperationen, gastric bypass, i regionen Mittjylland i Danmark mellan 2006 och 2011. 

1429 personer blev tillfrågade om komplikationer som buksmärta, diarré, trötthet, gallsten, njursten, lågt blodsocker, dumping - obehag efter måltider och neurologiska symptom som stickningar i fingrarna. 
Så många som 89% upplevde ett eller flera symptom som kan kopplas direkt till operationen, och 68% har sökt läkarhjälp för detta. Som en jämförelse rapporterad 79% av överviktiga som inte opererts, att de hade liknande problem och 35% av dessa hade sökt läkarhjälp. 

- I tidigare studker har man tagit ett symptom åt gången, men när man lägger ihop resultaten, är resultatet inte överraskande. Men det är ingen som sett problemet sammanfattat förut och det är nog därför det verkar lite våldsamt, förklarar Gribsholt. 


Sårbara patienter 

- Studien visar att vi bör söka efter behandlingar för överviktiga med färre biverkningar. Det ska inte vara överviktsoperationer. Överviktskirurgi bör förbli ett behandlingsalternativ, eftersom det inte finns något annat sätt för dem som drabbas hårdast, säger Gribsholt. 

Det är dock viktigt att läkarna är medvetna om biverkningarna. 

- Dumping är ett exempel som läkarna ofta förbiser, även om det kan behandlas. Om en patient har många symptom, kan det leda till depression, säger Gribsholt. 

Jens Juul Holst, professor vid Köpenhamns universitet, har inte deltagit i studien men håller med om att de som är överviktsopererade, måste följas noggrant. 

- Vi bör observera genom blodprov och skelettet. Men det finns också biverkningar som vi inte kan förhindra, så som gallsten som uppstår p g a själv viktminskningen, säger Holst. 


Osäker orsak 

Jens Juul Holst tycker att studien är ett utmärkt inlägg i den pågående debatten om fetmabehandlning, trots det har det en metodisk svaghet:
- Det finns ett stort problem med kontrollgruppen som är sjukt överviktiga och det är att de är tio år yngre än de som är överviktsopererade. Det är en stor skillnad på folk som är 37 år och 47 år gamla, säger Holst. 
Han visar dock tydligt att det emellertid är svårt att göra en perfekt kontroll. Därför är det också svårt att veta om symptomen är biverkningar av operationen, eller beror på andra saker. 
- I studien har 89% symptom, medan 79% har det i kontrollgruppen. Personer med diabetes och fetma har nästan alltid en biverkningsfrekvens på 90% så det är svår att veta om symptomen beror på operationen. Det är bra att få fram den här typen av statistik men vi skall vara försiktiga med tolkningen av den, säger Holst. 

Hindrar diabetes

Studien visar inte bara den möjliga baksidan av överviktsoperationer. 87 % säger också att de mår bättre efter operationen. 
- Överviktskirurgin gör att patienterna går ner 35% av övervikten. 70% har inte längre diabetes, säger SIgrid Bjerge Gribsholt. Dödlighetern efter gastric bypass är helt nere på 0,04% i Danmark, berätter hon. 

Jens Juul Holst menar att flera borde få överviktsoperationer. I Danmark har man höjt kraven för att få en överviktsoperation. Det är en konstig politik. Alla med ett BMI över 35 och som är i farozonen att utveckla diabetes eller redan har det, borde bli erbjudna en överviktsoperation, säger Holst. 

En svensk studie visar att dödligheten för sjuklig fetma kan reduceras med 58 procent vid en operation. Det är viktigare än att patienten får lite ont i magen efter operationen. 


Referenser:

Sigrid Bjerge Gribsholt m.fl: Prevalence of Self-reported Symptoms After Gastric Bypass Surgery for Obesity. JAMA Surgery, januar 2016. doi: 10.1001/jamasurg.2015.5110. Sammendrag.

B. Eliasson m.fl: Cardiovascular disease and mortality in patients with type 2 diabetes after bariatric surgery in Sweden: a nationwide, matched, observational cohort study. Lancet Diabetes Endocrinol, november 2015. doi: 10.1016/S2213-8587(15)00334-4. Sammendrag.


Så återigen hittar man samma argument:
* Det finns inga bra alternativ
* Det förhindrar diabetes 2
* Lite ont i magen gör väl inget? 
* Jämförelsegruppen är inte kompatibel med studiegruppen. 

Så länge man inte ens räknar in LCHF i jämförelserna så kan man fortsätta säga att inget annat fungerar. Det säger åtminstone MIG att kaloridieter INTE fungerar. 
Det förhindrar enbart diabetes 2 i max fem år efter operationen och orsaken är inte operationen i sig utan att man måste prioritera annan kost då magsäcken är så liten vilket innebär mer protein än kolhydrater och definitivt mycket mindre mängd kolhydrater. Du kanske får i dig en skiva bröd istället för tio men så småningom vänjer sig kroppen och problemet återkommer. Det fungerar alltså inte i längden. 
Att en kirurg/forskare på fullt allvar uttrycker sig att "ont i magen" inte är så farlig i jämförelse med att vara överviktig borde stämmas! 
Så många som åker in akut för att få smärtlindring i form av morfin vilket i sin tur inte är optimalt för en överviktsopererad då tarmverksamheten stannar av. Man får inte morfin för att man har LITE ont i magen! Sedan hittar man ingen orsak utan fortsätter att smärtlindra men har inget alternativ att ge förrän i slutänden när det inte är hållbart längre och man erbjuder eller själv kräver en återställning. 

Folk bli hemskickade utan att egentligen ens fått en riktig undersökning för läkarna inte vet vad de ska göra med dessa patienter. Det går så långt att de inte ens kan se att det finns andra orsaker än just operationen. En vän till mig med perforerad blindtarm blev hemskickad med smärtstillande för de "kunde inte se något" - hen är en problempatient p g a sin överviktskirurgi som nästan tagit livet av hen. 
Överviktsopererade åker helst inte in akut eller söker vård om det inte är absolut nödvändigt för de blir ofta bemötta illa, blir ifrågasatta och främst inte trodda. Så söker 68 % vård för biverkningar p g a sin operation de första fem åren så kan jag tänka mig att den siffran ökar med åren samtidigt som många går hemma och lider i tysthet. 

Igår fungerade jag inte på tre timmar då jag hade så ont i magen att jag var yr i skallen, sprang på toa fyra gånger och det bara rann ur mig. Det släppte inte förrän magen var tom. DÅ kunde jag göra vad jag skulle göra. Hade det hänt på jobbet så hade jag inte kunnat arbeta. Skulle jag söka akut varje gång jag får ont skulle jag ha klippkort på akuten men jag har inte så ont att jag behöver morfin och därför åker jag inte in. Jag söker inte vård för jag vet redan i förväg att det inte finns något att göra. Jag har själv tagit beslutet att förstöra mitt matsmältningssystem med en gastric bypass. Om någon forskare hade frågat mig de första fem åren hur många gånger jag hade sökt vård p g a min gastric bypass så hade jag kunnat svara -inga. Idag, 20 år senare kan jag svara att VARJE gång jag sökt vård har det enbart varit p g a min gastric bypass. Till och med mina problem med lederna och karpaltunnelsyndrom verkar bero på proteinbristen jag har p g a gastric bypassoperationen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar